Pass Labs XP-17

Ako vas zanima reprodukcija vinila i želite nešto novo, izbor je jednostavan. Za vrlo umjerene novce možete dobiti gramofon koji ne samo da je „plug and play“ nego se može priključiti i na računalo! S tri tisuće kuna kupujete sve što vam treba. Gramofon lijepo izgleda, brzina vrtnje tanjura je stabilna, ručica i zvučnica se primjereno vole, a ugrađeno pretpojačalo radi točno kako treba. Podešavanja su minimalna, rukovanje jednostavno i samo treba biti malo oprezniji sa iglom koja ne reagira pozitivno na bilo kakvo maltretiranje. Ako ste nespretniji ili jednostavno lošije sreće, zamjenska igla neće ugroziti kućni budžet. Tehnika je tu da služi vama, a ne obrnuto. Treba slušati glazbu koja vas veseli i ne baviti se pitanjem da li u brazdi ima nešto skriveno, ili koliko bolje to može. Takav gramofon nije tu da vas uputi u sve tajne koje vinil skriva, već da život učini ljepšim. Možete svjedočiti razlici između analogne i digitalne reprodukcije te uživati u činjenici da vas nedostatak daljinskog u kombinaciji sa trajanjem reprodukcije odjednom čini fizički aktivnima. Gledati ploču kako se vrti i vrtiti neke svoje pozitivne filmove ili uspomene, svakako je aktivnost koja povoljno djeluje na opće zdravstveno stanje. Sve dok vam takav gramofon pruža zadovoljstvo, ovakav izbor je najbolji mogući.

 Želite li više i to „igrajući na sigurno“ opet ima odličnih izbora. Tako će najbolja REGA kombinacija, gramofon RP 10 sa najboljom REGA zvučnicom i najboljim fono pretpojačalom za samo 75.000,- kuna biti sigurna ulaznica u svijet high end zvuka, jer je taj REGA komplet tako pedantno posložen i ugođen da mu za te novce nije nimalo lako prići. Za one još ambicioznije, koji svoje ambicije mogu financijski adekvatno poduprijeti, tu će rado uskočiti Clearaudio sa svojom vrhunskom (ali ne i samim vrhom!) ponudom koja kreće opet od 75.000,- novaca, koji su ovaj puta nisu Kuna nego Euro! Da li postoji High end zvuk za male novce? Nažalost ne.

Pa ako niste ni u ekonomskom niti de-luxe klubu kupovanja provjerenih paketa, ostaje vam da se uputite u potragu. Za razliku od paketnih opcija, tu je izbor vrlo velik. Opet se cijene kreću od ekonomskih do gotovo nevjerojatnih, no nije samo cijena ta koja određuje koliko ste se približili željenom zvuku. Pretpostavka da će neka određena količina novca donijeti određeni rezultat, u pravilu, nažalost ne funkcionira. Ne vole sve ručice sve baze i zvučnice. Sve zvučnice ne vole sva fono pretpojačala. Sva fono pretpojačala ne vole sva linijska pretpojačala. A jedinstvene i univerzalne formule – nema! I zato kada pročitate ovaj prikaz do kraja, molim uzmite u obzir kako je sve opisano vrijedilo u navedenim situacijama, ali ne mora biti tako ako se ijedna od karika u lancu zamijeni.

Pass Laboratories je veliko ime u malenom svijetu High end uređaja. High end je definiran prvenstveno razinom tehničkog dosega, a potom cjenovnim razredom u koji se neka komponenta smjestila. Kako sam već napomenuo, High end ne obitava u ekonomskoj klasi i obraća se ljubiteljima dobrog zvuka vrlo dobre ili izvrsne platežne moći. Iako namijenjen manjini hobista, High end nam govori o trendovima u tehnici, marketingu, kao i stanju na tržištu. Pass proizvodi su originalnih tehničkih rješenja i kao takvi zaslužuju pažnju svakog hobista. Kad bih mogao reći kako je i oblikovanje kućišta u kojima je smještena ta vrijedna elektronika jednako tako vrijedno pažnje, sigurno bi mi bilo lakše.

Tako Pass XP 17 stiže u povećoj aluminijskoj kutiji koja me bojom i završnom obradom odmah podsjetila na odlične Xindak proizvode od prije nešto godina. Da, drugovi Kinezi su vrlo precizni i pedantni u obradi metala, no nedostaje im dizajnerske mašte koja bi konačni proizvod učinila oku ugodnijim i zanimljivijim. Iz meni sasvim nepoznatog razloga i ovaj Pass uređaj izgleda kao da je izašao baš iz takve radionice. Sve je to fino obrađeno i služeno na hrpu, no o dizajnu koji zaziva pohvale, nema ni govora. Pa ako već kućište izgleda kao malo bolje napajanje nekog skupljeg gramofona, iz iskustva je za vjerovati da se pod poklopcem nalazi stroj vrijedan pažnje. Pogled pod haubu kaže da je sve fino popunjeno i vrlo uredno posloženo. Netko si je dao truda! Taj netko je Wayne Colburn, koji se već četvrt stoljeća u Pass poduzeću bavi linijskim i fono pretpojačalim. Dotični gospodine je sasvim uspješan u tome i iako nije glasovit kao papa Pass, njegov doprinos High end ugledu firme je vrlo značajan. Colburn je i autor korisničkih uputa koje ću sa zadovoljstvom citirati nekoliko puta. Prvi citat je sa samoga početka gdje se u uvodu kaže: „S godinama tehnologija često postaje bolja i sa godinama se tehnologija usavršava. Tako je i sa analognom reprodukcijom i danas znamo da je medij sposoban pužiti stvarno izuzetnu reprodukciju.“ Hrabra izjava, jer je nakon ovoga za očekivati da g. Colburn prezentira dokaz. Da li je Pass XP 17 bolji nego što je to bio glasoviti Pass Xono? Ne mogu odgovoriti tako da se pozovem na direktnu usporedbu jer već neko vrijeme nemam Xono u svom sistemu. Pa mi ostaje ponuditi odgovor malo na sjećanje, a malo na višedesetljetno iskustvo. Xono je bio odličan uz neke zamjerke koje su na kraju i dovele do toga da je potražio novog vlasnika. Jedna od zamjerki je bila i nešto reducirana količina harmoničke nadgradnje, a upravo je to mjera  vjerodostojnosti reproduciranog instrumenta. Detalji su bili vrlo dobri, ali ne i odlični. Jednako tako i mikrodinamika.  Kakav je novi XP 17? Prije nego li nastavim gnajviti sa tehnikom, nudim inicijalno iskustvo. Nakon što sam u drugom sistemu koji, kao i moj ima zvučnike sposobne uvjerljivo odsvirati značajan dio spektra, poslušao ovaj uređaj, bio sam uvjerenja da je u pitanju naprava koja obećava. Lampaško integrirano pojačalo Graff GM 50B ima sve što od lampe očekujete, uključujući i manjak definicije u donjem dijelu spektra. Uz to, zvučnica na Technics SP 10 + Jelco 750 gramofonu je Benz Micro Glider. Sve skupa za moj ukus malo „preromantično“ što znači da bih rado čuo jasnije i dublje u snimku. Zato mi je na kućnom sistemu gdje je unaprijeđeni Kuzma Stabi 2 + Stogi sa AT OC 9MK II zvučnicom, Classe CP 700 pre i aktivni Ohm 5000A zvučnici, bilo lakše procijeniti koliko duboko, široko i precizno XP 17 može. Nakon samo nekoliko minuta slušanja prvi komentar se nalakše može sažeti sa: Pass matter!

A sada opet malo na spominjane upute. „Valja razumjeti da je odabir ispravnog ulaznog otpora za MC zvučnice jednostavo vrlo nepouzdan skup znanja te specifične preporuke o tome treba primati (i davati) s rezervom. Potičem vas da razmišljate neovisno od onoga što kaže proizvođač zvučnice te da ulazni otpor ugodite prema svojim potrebama.“ Istog teksta se sjećam i iz uputa za Xono i zanimljivo mi je kako su rijetki proizvođači fono pretpojačala koji propuštaju naglasiti kako su eletronski sklop u koji „gleda“ MC zvučnica i transformator dvije podosta različite pretpostavke. Naime kod transformatora je stvar sasvim jednostavna. Ako je unutarnji otpor namotaja zvučnice 6 Ohma, onda vam treba trafo sa točno takvim ulazom. Sa transformatorim će stvari postati nezahvalno komplicirane ako se vrijednosti otpora zvučnice i priključnog „otpora“ transformatora ne slažu. Transformator napravljen za 6 Ohmske zvučnice nije dobar izbor za zvučnice od 24 Ohma. No, da ne duljim o transformatorima, elektronski sklop ima isti problem ako nema mogućnosti prilagođenja. A to prilagođenje je otpor u koji zvučnica „gleda“. Tako sa famoznih i najčešćih 100 Ohma, možete biti dobre sreće, a i ne morate. I kako je to g. Colburn precizno rekao, za razliku od transformatora, ovdje je sve dosta relativno i nema samo jedne jedine istine. I zato će jedna zvučnica ne nekom fono pretpojačalu najveselije raditi sa jednim otporom, ali na nekom drugom optimalni otpor lako može biti nešto drugo. Kako i priliči prvoklasnom uređaju, XP 17 omogućava odabir različitih vrijednosti, što značajno povećava šanse za uspjeh. Nažalost, da bi promijenili vrijednost ulaznog otpora, ovom uređaju morate prići straga, što u mome slučaju nije jednostavan zadatak. Jedino je utješno što se kod Xono modela trebalo skinuti gornji poklopac, prebaciti dip switch, vratiti gornji poklopac, poslušati i tako u krug. Ovdje ne morate s poklopcem gore dolje, već samo XP 17 okrenuti tako da su preklopnici lako dohvatljivi. Sa promjenom otpora zna biti zabavno, jer nisu sve ploče snimljene jednako, pa će nekima goditi malo viši, a nekim malo niži otpor od prosječno najboljeg. Za tu vrstu rekreacije ipak bih preporučio skuplji XP 27 koji na prednjoj ploči pruža mogućnost odabira imedancije i kapaciteta. Ne mogu a ne primjetiti kako je i taj model, u dva kućišta i sa krasnim velikim gumbima, dizajnersko nadahnuće našao negdje na Dalekom Istoku. Baš u srcu Kine, reklo bi se…

Pa kada je uređaj impedancijski ugođen, kako svira? Pass XP 17 ima veliki zvuk. To znači da je kontrola i reprodukcija donjeg, srednjeg i gornjeg dijela spektra uravnotežena te da nema tog glazbenog materijala koji će dovesti do promjena u balansu. Cijeli simfonijski orkestar stane na pozornicu i gudači ne gube na jasnoći, brzini i boji kada se udaraljkaši ili limeni puhači uključe. XP 17 jednostavno ide naprijed bez zadrške. Volumen zvuka koji proizvodi odgovara stvarnim potrebama. Jednako tako će sve dinamičke promjene biti ispraćene s lakoćom koja je svojstvena prvoklasnom CD reproduktoru. I ako se može reći kako od uređaja ovakvog pedigrea i cijene i ne očekujemo ništa manje kada su potezi širokim kistom u pitanju, ono što posebno plijeni pažnju su te minijaturne  dinamičke promjere praćene stabilnom repordukcijom harmoničke nadgradnje kao i izvanrednim tranzijentnim odzivom. Zato svi instrumenti zvuče prirodno. Tome svakako značajno doprinosi reporodukcija prostornih veličina koja je, opet očekivano od ovako dorađenog tranzistorskog fono pretpojačala, precizna i ne mijenja se sa količinom materijala koji treba odsvirati.

Brzina, boja i lakoća s kojom mijenja glasnoću čine XP 17 iznimno privlačnim. Uz vrlo malo rezerve, usuđujem se reći da Xono to nije mogao tako dobro i uvjerljivo. Ovdje je količina „zraka“ koji okružuje svaki instrument upravo prirodno gabaritirana, pa nema osjećaja nikakvog napora ili ograničenja u iznošenju nijansi i fine strukture instrumenata. Uz to ovaj je uređaj žanrovski „dezorijentiran“ na način da nema preferencija te ga ne mogu posebno preporučiti ljubiteljima klasike, a istovremeno jednako tako srčano ne preporučiti i slušačima Rocka. Bas je dubok i precizan. Sredina ispravno zasićena bojom i primjerene transparencije. Rezolutni i precizni visoki. Treba li nešto drugo za Rock Live snimku? Ili za Novogodišnji koncert iz Beča?

Ono što svakako ne treba propustiti istaknuti je činjenica da uz 70dB vršnog pojačanja na slušalicama osim vrlo niskog rezidualnog šuma nema ničeg drugog. Da li će to biti razlog zašto svi delikatni detalji bivaju jednako delikatno donešeni, ne bih se usudio tvrditi, no veseli me što uz rezidualni šum ploče ne moram slušati i šum uređaja. Ovdje ću se opet pozvati na upute i skrenuti na pažnju da je sa nekim zvučnicama i ovako visokim pojačanjem moguće prezasićenja linijskog ulaza pretpojačala. Da nije samo pusta teorija, upravo to se čulo sa Benz Micro Glider SM čijih je 0,8mV izlaznog napona, uz 70dB pojačanja, jednostavno bilo previše za Graff-a. Kako kažu upute. „ako čujete izobličenja koja na glasnim pasažima zvuče kao kad je igla puna prašine, smanjite pojačanje“. Sa pojačanjem od 60dB nije bilo niti traga od ikakvih izobličenja. Kao što sa ovim uređajem nije bilo niti jednog jedinog problema koji bi ukazivao na konstruktorski ili izvedbeni propust.

I mogu samo zaključiti kako je Pass XP 17 jedan odličan uređaj, zapakiran ispod prosječno, sa zvukom koji u potpunosti opravdava High end ugled koji Pass Labaratories uživa. Sve što očekujete od tranzistorskog uređaja, plus i nešto više. To nešto više će mnogima koji žele malo bogatstva lampaškog zvuka, ali bez negativnih lampaških nusproizvoda, biti dovoljno da vrlo sretno slušaju glazbu. Čestitam g.Colburn!

 Zoran Radenković

Najnovije objave

XP-17

Pass Labs XP-17

Ako vas zanima reprodukcija vinila i želite nešto novo, izbor je jednostavan. Za vrlo umjerene novce možete dobiti gramofon koji ne samo da je „plug

AR 160M

Audio Research REFERENCE 160M

After two years in development, the new Reference 160M (REF160M) Monoblock Power Amplifier is built like no other, looks like no other, and sounds like

McIntosh MC-452

McIntosh MC462 POWER AMPLIFIER

Experience stereo bliss with the MC462 Amplifier. The MC462 replaces the highly regarded MC452 as our most powerful stereo amplifier. Like the MC452, it features